37.5 C
Budapest
August 13, 2022
2020 – 2022 © MO.CO.HU Magyarország Hírek, Hungary News
Image default
Belföld bende balázs gyurcsány ferenc híradó karácsony gergely köztévé m1 MAGYARORSZÁG mtva németh balázs

Karácsony biciklije, Gyurcsány karácsonyi listája, Szájer-ügy light – ezt kaptuk idén a közmédiától 85 milliárdért

Kevesen gondolták, hogy a köztévé képes erősebben indítani 2020-at, mint ahogyan 2019-et befejezte, de az állami hírcsatorna hamar rácáfolt a kétkedőkre. Pedig a tavalyi évet úgy zárták, hogy a havi 1,7 millió forintot kereső hírolvasó, Németh Balázs primitív, bunkó, felháborító akciónak nevezte, hogy Hadházy Ákos a parlamentben – helyenként trágár szövegezésű – táblák felmutatásával zavarta meg a miniszterelnök beszédét. Miután a véleménynyilvánítás papíron nem fér bele egy hírműsor vezetőjénél, a csak kormánypárti delegáltakból álló Médiatanács eljárást indított a közmédia ellen, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság pedig felszólította az M1-et, hogy a jövőben ne fűzzenek politikai hírekhez kommentárt. Ez az igény azonban az idén is túl nagy feladat elé állította a közmédiát.

Mivel érkezett?

A Mozgó világnak adott interjúban Karácsony Gergely január közepén arról beszélt, hogy megválasztása óta egyszer sem volt a közmédia vendége. A főpolgármestert pár nappal később egy buszátadáson csípte el az M1 riportere, aki másnap estére meg is hívta őt a stúdióba. Az eredmény pedig sokáig emlékezetes marad.

A riporter, Mészáros Kata először arról érdeklődött kitartóan, hogy a főpolgármester milyen közlekedési eszközzel érkezett az óbudai tévészékházba, majd egy kinyomtatott SMS-t dugott Karácsony orra alá, bizonyítandó, hogy szerepelt már a köztévében, mivel egy fotókiállítással kapcsolatban kikérték a véleményét.

Milyen tettek vannak? Érezhetik a saját bőrükön? Mennek a szirénák?

– tette fel Mészáros az interjú hangnemét jól érzékeltető, a klímavészhelyzetről szóló kérdést a főpolgármesternek, akitől a kiindulóponthoz visszatérve úgy búcsúzott: „majd látjuk egymást biciklin”. Karácsonyt ugyanis akkoriban azzal támadta a kormányoldali média, hogy időnként autóba száll a tömegközlekedés használata vagy a kerékpározás helyett.

 

Karácsony vallatása még a kormányoldalon is kiverte a biztosítékot, Fürjes Balázs Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár vállalhatatlannak nevezte a köztévé interjúkészítési gyakorlatát, a közmédia felügyeletét ellátó Közszolgálati Közalapítványban viszont a fideszes delegáltak megakadályozták annak kivizsgálását.

Mészáros Kata pedig a főpolgármester távozása után rögtön visszatért az M1-en megszokott kérdezési stílushoz.

Kapcsolódó

A köztévé riportere átváltozott, amikor Karácsony után egy fideszes ment be a stúdióba

A Láng Zsolttal folytatott beszélgetésben helyenként már az sem volt világos, ki a kérdező, és ki válaszol. De Volner János sem izzadt meg Mészáros Kata kérdéseitől.

Rasszista támadásból önvédelmi reakció

A vírus terjedése miatt nem kap elég figyelmet a migráció – állapította meg tavasszal az M1-en szakértőként megszólaltatott Bakondi György, a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója.

Szerencsére a köztévének van egy migránsozásban jártas arca, Bende Balázs ráadásul a Világ című műsorával egy itthon egészen újnak számító, eddig a leginkább Észak-Koreából ismert stílust honosított meg az állami televízióban. A 444 cikkében végigvette Bende hol nyílt üzengetésbe, hol már-már őrjöngésbe torkolló képernyős jelenlétének emlékezetesebb pillanatait, az erősebb monológjaiból mi is mutatunk egy részletet:

 

A migránsozás ráadásul az idén odáig fajult a köztévében, hogy relativizálni kezdtek egy rasszista gyilkosságot. Február közepén tíz embert ölt meg a németországi Hanauban egy szélsőjobboldali férfi, fajgyűlölő indíttatásból. Az M1-en Földi László titkosszolgálati szakértő erre önvédelmi reakcióról beszélt, mondván, hogy „Németországban egy rejtett polgárháború zajlik, aminek nem csak az a tünete, hogy előfordulnak ilyen esetek mindkét oldalról. A dzsihadisták is támadnak (…), és úgy tűnik, hogy az önvédelmi reakcióra épülő emberek is elkövetik ugyanezt” – magyarázta Földi, aki többször utalt arra, mintha a gyűlölet motiválta mészárlás azért történt volna, mert Németország sok menekültet fogadott be 2015 után. Végül odáig jutott, hogy megmagyarázza a gyilkos indulatait:

Azokat miért nem próbálják meg elzárni a társadalomtól, akik illegálisan vannak egy országban? Az, hogy a szélsőségnek nevezett önvédelmi reflex megjelent Németországban, annak az az oka, hogy a normális világukat tönkretették.

Az állampárti titkosszolgálattól a Fidesz jobb szárnyáig jutó Földi egyébként is nagy híve az önvédelemnek, igaz, arról már nem a köztévében, hanem a Hit Gyülekezete rádiójában beszélt, hogy jogos lett volna, ha elsüllyesztik a Szijjártó Péter külügyminiszter adriai jachtozását lefotózók csónakját.

Kapcsolódó

Földi László: Jogos lett volna, ha elsüllyesztik a Szijjártót fotózók csónakját

A biztonságpolitikai szakértő szerint merénylet veszélyének tették ki a külügyminisztert.

Szájer-ügy orgia és eresz nélkül

Az elhúzódó amerikai elnökválasztás eredményéről a Magyar Hang információi szerint központi utasításra hallgattak az M1-en akkor is, amikor Joe Biden győzelmét már tényként kezelték a világ hírtelevíziói. Azt a hírt pedig, hogy Pennsylvaniában is hitelesítették a demokrata jelölt győzelmét a „Humor Pennsylvaniában? Hitelesítették Biden győzelmét és tisztességes választásokról beszélnek” címmel közölte az MTVA híroldala. A hirado.hu-nál akkor sem jöttek zavarba, amikor kiderült, hogy kizárólag nőkből áll majd a megválasztott elnök kommunikációs csapata, ezt a „Ha már úgyis folyton beszélnek – Nőuralom Biden kommunikációs csapatában” címmel tették közzé a nőkről a jelek szerint a locsogásra asszociáló szerkesztők.

Szájer József brüsszeli kalandjáról beszélni az orgia és ereszen át menekülés nélkül olyan, mint Borkai Zsolt botrányáról beszámolni yacht és örömlányok nélkül. Az utóbbi kihívást tavaly már teljesítette a közmédia, az idén pedig az előbbi is összejött. A Híradóban Németh Balázs csak a lemondott fideszes EP-képviselő közleményét olvasta be, arról nem tett említést, hogy a politikus egy orgián vett részt, ahonnan az ereszen keresztül távozott némi droggal a táskájában.

 

Később pedig azt a narratívát sulykolták a nézőkbe, hogy titkosszolgálati akció állhatott a háttérben, és Szájer lemondásával az ügy le van zárva.

Ha nem tetszik, be kell adni a felmondást

Egy kiszivárgott hanganyagnak köszönhetően az idén belehallgathattunk abba is, hogyan zajlanak a mindennapok a köztévében, és mennyire konkrét utasításokat kapnak az ott dolgozók arra, hogy milyen üzenetet kell közvetíteni a nézőknek. A tavalyi EP-választási kampány időszakában rögzített felvételen a már említett Bende Balázs vezető szerkesztő beszél a külpolitikai rovat munkatársainak arról, mit vár el a kampányban tőlük.

Mindenki tisztában van vele, hogy május végén európai parlamenti választások vannak, és biztos vagyok benne, hogy senkit nem ér váratlanul, ha azt mondom, hogy bizony ebben az intézményben nem az ellenzéki összefogást támogatják.

Később leszögezte, hogy „nincs kérdés. A jövőben olyan kérdés sincsen, hogy milyen anyagot szeretnék kérni. Olyan kérdés sincsen, hogy hogyan kell megírni azt az anyagot. Aki nem tudja, az is elmehet haza, és nem is kell többet jöjjön.” Elsősorban migráció, elsősorban Brüsszel, és egyebek – összegezte Bende a kollégákra váró, kétségtelenül nem túl változatos feladatokat, hangsúlyozva, hogy nincs kivételezés.

Aki be van osztva, rá kerülhet a sor, hogy a megfelelő narratíva, a megfelelő módszer és irányvonal mentén anyagot kell írjon róla. Továbbra is az a felállás, hogy akinek ez nem tetszik, annak be kell menni a főnökhöz, be kell adni a felmondását, és el kell menni.

Noha a Szabad Európa által megszerzett hangfelvétel komoly felháborodást okozott, a kormánypárti politikusok valóságérzékelését nem birizgálta meg. Nacsa Lőrinc a Telexnek azt mondta, szerinte a közmédia pártatlanul tudósít, és Szatmáry Kristóf is korrektnek nevezte a tájékoztatást, Halász János pedig a felvetést sem értette. Kerényi János volt az egyetlen fideszes politikus, aki kimondta, hogy „a közmédia elég kormánypárti”, de ez szerinte minden országban így van: „a közmédia az kormánypárti, onnan kapja az elemózsiát, világos, hogy odahúz”.

A kiszivárgott hangfelvételek miatt Szél Bernadett mellett a Jobbik kényszerítés, a Párbeszéd hivatali visszaélés, közfeladati helyzettel való visszaélés miatt jelentette fel Bendét. Szél feljelentését a Budapesti Rendőr-főkapitányság elutasította, mondván, nem történt bűncselekmény, mert csak „iránymutatásokat”, a Pitbull becenevű Németh Zsolt hírigazgató pedig „ajánlásokat” fogalmazott meg.

Gyurcsány listája

Talán semmi sem mutatja be jobban az állami televízió közszolgálatiságról vallott nézeteit, mint a december 19-ei híradó egyik riportja. Ezen a napon Orbán Viktor gazdaságvédelmi intézkedéseket jelentett be, amit a riportban azzal állítottak párba, hogy Gyurcsány Ferenc egy karácsonyi dalokból összeállított listát osztott meg. És bár valószínűleg Kocsis Mátén kívül senki nem látott összefüggést a kettő között, a Fidesz frakcióvezetője feltette a kérdést: „Önök szerint melyik segíti jobban a járvány elleni védekezést?” Az, hogy Kocsis összekapcsolta egy ellenzéki politikus zenei listáját a miniszterelnök gazdasági programjával, a Fidesz kommunikációját ismerve nem olyan meglepő, de ebből a gondolatból kiindulva a köztévé egy két és fél perces riportot készített, amiben az alábbi mondat is elhangzott:

A miniszterelnök harmadik pontként a kis -és középvállalkozások adójának csökkentését nevezte meg. Gyurcsány Ferenc pedig a Jingle Bell Rockot.

 

Bödőcs Tibor 2020-ban elkészítette a fideszes híradók paródiáját, ez a blokk simán befért volna oda is. Azzal a különbséggel, hogy a közmédiára jövőre már 118 milliárd forintot költünk.

Related posts

Megint szűken győzött Netanjahu, most sem lesz könnyű kormányt alakítania

MO.CO.HU

Csak a baráti sajtó jutott be Orbán és Babis tájékoztatójára

MO.CO.HU

Novák Előd beszállt a Kuruc.info reklámcégébe

MO.CO.HU

DMCA.com Protection Status