14 C
Budapest
April 25, 2024
2020 – 2024 © MOCOHU Magyarország Hírek, Hungary News
Image default
GazdaságkiszállításMAGYARORSZÁGtesco

Aznapi kiszállítás a Tescónál – magyar IT szakemberek segítségével

A Tesco aznapi kiszállítása 2021 ősze óta elérhető Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában is, ráadásul a teljes rendelésszámhoz képest az aznapi kiszállítások aránya már 8 százalékra emelkedett az indulása óta. Ennek egyik oka, hogy a koronavírus-járvány az életünk számos területén okozott változást. Korábban sokan akár naponta betértek a boltba, a járvány alatt viszont egyre többen választották a házhoz szállításos megoldásokat. És ez az igény a pandémia lecsengésével is megmaradt.

„Az aznapi kiszállítás egy ideje már a terveink közt szerepelt, egyrészt mert anyacégünk, az egyesült királyságbeli Tesco is biztosítja ezt a szolgáltatást vásárlóinak, másrészt pedig az itthoni versenytársi környezet dinamikus változása egyértelművé tette számunkra a fejlődés irányát. A Covid alatt ugrásszerűen megnőtt az igény a friss élelmiszerek házhozszállítására is. A Tesco részéről egy természetes reakció volt, hogy megtartva a házhozszállítás szolgáltatás színvonalát, a megnövekedett vásárlói igényekre reagálva előáll egy olyan újítással, ami lehetővé teszi az aznapi kiszállítást” – mondja Koltai Eleonora, a Tesco közép-európai Online Development csapatának projektmenedzsere.

Az aznapi kiszállítást támogató szoftverek 90 százaléka a Tesco Technology saját fejlesztése. Ennek előnye, hogy több szabályozhatóságot és a vevők számára jobb megoldást jelent, mint egy létező technológia megvásárlása

– fejtette ki Kondás Győző, Technical Program menedzser.

Mi zajlik a háttérben és kik azok a pickerek?

Ami a vásárlás során csak kattintások sorozata a képernyőn, az a valóságban egy összetett háttérfolyamat eredménye. A háttérben már azelőtt rengeteg dolog történik, hogy valaki leadná a rendelését. A rendszer először több kulcs adatot ellenőriz: van-e elérhető szabad kapacitás a kiszállítás terén, hogy milyen címre rendel a vásárló, mennyi rendelés van már adott napra lefoglalva a rendszerben, és csak ezután mutat szabad idősávot a weboldal. A kiszállító autók kapacitását külön szakemberek elemzik és jelzik előre statisztikai alapon, például, hogy húsvétkor több rendelésre lehet számítani, mint máskor.

Tesco

„Az egyértelmű mindenki számára, hogy fontos a teherautók legjobb útvonalának kiszámítása, de abba talán már kevesen gondolnak bele, hogy a vevő helyett „bevásárló” kolléga, a bevásárlási asszisztens vagy “picker”  útját is megtervezzük, bonyolítva azzal, hogy egy-egy „picker” egy útja akár 3-6 rendelést is lefedhet. Hogyan kezeljük a helyettesítő termékeket? Milyen címekre kell extra időt rászámolni a távolságon túl a megközelíthetőséget is beleszámítva? Hogyan változtatja meg egy futóverseny miatti útlezárás a vállalható kiszállítások számát? Ilyen rejtett nehézségek teszik kihívássá az online rendelést” – mondja Kondás Győző.

A pickerek nagyjából 5-6 helyről szedik össze a termékeket: van a mélyhűtött, a hidegen tartott termék, az a termék, ami csak a bevásárlótérben található meg és olyan is amelyből a raktárban van nagyobb mennyiség. A termékek tárolási hőmérséklete alapján alapvetően több külön körutat tervez a rendszer – ezen felül megmutatja a pickereknek, mely termékek hol találhatók, és hogy milyen optimális sorrendben szedjék őket össze. „Az útvonaltervezésüket szétszedjük ezekre a kisebb típusokra és az alapján még tovább optimalizálunk” – teszi hozzá a szakember.

Tesco

Kondás Győző szerint minél kevesebb ideje van a bevásárlási folyamat végrehajtásával foglalkozó kollégáknak (sofőr, picker stb.) annál biztosabbnak és hatékonyabbnak kell lennie a szoftvernek.

Aznapi kiszállításnál egyszerűen kevesebb az idő, ezért minden perc, másodperc számít. A másnapi és az aznapi kiszállítás kb. úgy aránylik egymáshoz, mint az éves téligumi csere a Forma1-es kiállásokhoz.

És persze bármikor jöhet egy előre nem látott esemény: például, ha egy sofőr kiesik betegség miatt, akkor a folyamatot újra kell kalibrálni.

A legjobb lehetőség senior fejlesztőknek

Vannak olyan területek, amelyekben a magyar Tesco előbbre jár, mint az anyacég.

Az aznapi kiszállításban megelőzzük az Egyesült Királyságot, mert mi naponta háromszor indítjuk a furgonokat, ők csak kétszer. Ha a klasszikus otthoni bevásárlásról beszélünk, akkor viszont szeretnénk lecsökkenteni a rendelés elkészülésének és kiszállításának idejét.

– tette hozzá Kondás Győző.

A zökkenőmentes működéshez a szoftverek folyamatos frissítésére is szükség van. A cél, hogy erre a lehető legritkábban kerüljön sor, akkor, amikor tényleg elengedhetetlen. Ezzel együtt tény, hogy ha sokan használják a programot, vagyis sokan vásárolnak online, akkor a hibák is gyorsabban kerülnek elő és gyorsabban lehet őket kijavítani. Az aznapi házhoz szállítás szoftveres szinten is jelent egy plusz nehézséget.

Ha valaki kellő tapasztalattal rendelkezik és DevOps környezetben, a legújabb technológiákkal szeretne dolgozni, akár segíthet is ebben a feladatban. Kondás Győző szerint a Tesco Technology legjobb budapesti multicéges lehetőség senior fejlesztőknek.

Mi alapvetően seniorokat keresünk, azért, mert viszonylag nagy autonómiát várunk el. Olyanokra van szükségünk, akik számára elég a problémát vázolni, a megoldási lehetőség(ek)et már ők találják ki – időnként akár a szükséges technológiát is beleértve.

The post Aznapi kiszállítás a Tescónál – magyar IT szakemberek segítségével first appeared on 24.hu.

Related posts

Erősít az egészségügyi célú együttműködéseken az Európai Parlament

MOCOHU

Robbantásban halt meg egy férfi Liverpoolban, három embert vettek őrizetbe

MOCOHU

Még mindig óriási a kavarodás, pedig kinevezték az új szlovák kormányt

MOCOHU

DMCA.com Protection Status


Pin It on Pinterest

Share This