13.8 C
Budapest
April 16, 2024
2020 – 2024 © MOCOHU Magyarország Hírek, Hungary News
Image default
foerk ernőhabicht károlyKultúralechner ödönMAGYARORSZÁGpályaudvarpesti indóházszecesszióvágó józsefvasútállomás

Csodás szecessziós pályaudvara is lehetne ma Budapestnek

A több mint százhetven éves múltra visszatekintő magyar vasút első pályaudvara, a mai Nyugati pályaudvar helyén álló – az akkori város szélére helyezett – pesti indóház (Zitterbarth Mátyás, 1845-1846) megszületése után alig néhány évtized alatt behálózták az országot a sokszor nem csak egyszerű típustervek alapján, hanem egy építész zsenijének köszönhetően igazi értékké vált vasútállomások.

Budapesten a századfordulóig nyolc ilyen állomás született, bár közülük már csak négy – a kelenföldi, a ferencvárosi, a Keleti (1884) és a 2005-ben bezárt, majd a még mindig zárva tartó Sorsok Házává átalakított Józsefvárosi pályaudvar (1867) – őrzi az akkori képét: a pesti indóház helyén 1877-ben már a harmincas években kis híján Sportpalotává alakított Nyugati pályaudvar emelkedett ki a földből, az 1861-ben megnyitott, a második világháborúban elpusztult Buda állomás a Délinek adta át a helyét, de a Kőbánya-felső és Kőbánya-alsó állomások is átalakultak.

Igazi szecessziós állomásból Magyarországnak azonban nem jutott, bár az egykori Osztrák-Magyar Monarchiában több város is büszkélkedhetett hasonlóval – így például a Monarchia legérdekesebb városait bejáró sorozatunkban is bejárt Brünn (ma Brno, Csehország) is. Lehetett volna persze ez másképp is, csodás terveknek ugyanis egyáltalán nem voltunk híján.

Brünn, a Monarchia Manchestere

A sárkánynak hitt krokodil által őrzött, furcsa történetekkel teli várost négyszáz évnyi Habsburg-uralom formálta olyanná, ahogyan azt ma ismerjük.

A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet vezetői is ugyanígy gondolkodtak, így a szokásos éves nagypályázatuk témája 1902-ben egy poggyászalagutakkal megspékelt vasúti állomásépület lett.

A beérkezett pályaműveket értékelő bizottság tagjainak kiválasztását sem bízták a véletlenre, így az egylet elnöki posztját betöltő Czigler Győző (Széchenyi Fürdő, a ma a Kreml tornyának sziluettjét őrző Országos Kaszinó) mellett a MÁV-főépítész Pfaff Ferenc (a városligeti Olof Palme-ház, valamint a szegedi, a pécsi és a miskolci pályaudvar tervezője), Jakab Dezső (Komor Marcellel együtt tucatnyi magyar épület, így az első magyar felhőkarcoló, valamint Szabadka legszebb részleteinek megálmodója), a magyaros szecesszió élén álló Lechner Ödön (Iparművészeti Múzeum, a kőbányai Szent László-templom, Hold utcai Postatakarékpénztár) és Nagy Virgil (a mai Szabadság híd, illetve a régi Erzsébet-híd) döntött a munkák sorsáról.

Az első díjat Vágó József Baross jeligével küldött grandiózus műve kapta:

Arcanum Digitális Tudománytár
Arcanum Digitális Tudománytár
Arcanum Digitális Tudománytár

Az ezüstérmet a főleg bérházakat és villákat építő Habicht Károly Nagyváros néven született álma érdemelte ki:

Arcanum Digitális Tudománytár
Arcanum Digitális Tudománytár
Arcanum Digitális Tudománytár
Arcanum Digitális Tudománytár

Harmadik díjat ugyan nem osztottak ki, de a képzeletbeli dobogó legalsó foka sem maradt üresen: a bizottság tagjai dicséretben részesítették ugyanis a később a szegedi dómot megálmodó Foerk Ernőt, aki nemes egyszerűséggel csak Vas névre keresztelte a Nyugati pályaudvar az Eiffel-cég tervezte vasszerkezetéhez hasonlóan impozáns csarnokkal ellátott óriást:

Arcanum Digitális Tudománytár
Arcanum Digitális Tudománytár
Arcanum Digitális Tudománytár
Arcanum Digitális Tudománytár
Szeged főterén áll az ország egyetlen modern székesegyháza

Bejártuk a Szeged-Csanádi Egyházmegye központját jelentő templomot, a két világháború közt épült legnagyobb magyar egyházi épületet. Csodákat láttunk.

A munkák közül sajnos egyik sem valósult meg, pedig gondoljunk csak bele, hogy milyen jól festene a századfordulón még dédelgetett Északi pályaudvar-álom megtestesüléseként – a trianoni döntés következményeként területe kétharmadát elvesztett Magyarországon akkor még jócskán lehetett utazni észak felé.

A Magyar Pályázatok vonatkozó számát (1903. augusztus) az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével értük el.

The post Csodás szecessziós pályaudvara is lehetne ma Budapestnek first appeared on 24.hu.

Related posts

Jön az év első tartós hőhulláma

MOCOHU

Személyesen adják át az Oscar-díjakat, zúgolódnak a jelöltek

MOCOHU

Magyar kézikapitány: Történelmet akartunk írni, de ez nem a mi napunk volt

MOCOHU

DMCA.com Protection Status


Pin It on Pinterest

Share This